Με ποιο σκεπτικό οι χρήστες του ηλεκτρονικού τσιγάρου ξεκίνησαν το άτμισμα; Αυτό το ερώτημα βρέθηκε στο επίκεντρο πρόσφατης μελέτης που για να καταλήξει σε συμπεράσματα βασίστηκε στα λόγια εκείνων οι οποίοι μοιράστηκαν την εμπειρία τους στους λογαριασμούς τους στα social media. Σχεδόν το 50% ισχυρίζονται ότι άρχισαν να ατμίζουν σε μία προσπάθεια να κόψουν το κάπνισμα, ενώ άλλοι ότι επέλεξαν το ηλεκτρονικό τσιγάρο για λόγους όπως η γεύση, η δυνατότητα να το χρησιμοποιούν σε εσωτερικούς χώρους, αλλά και το ότι είναι πιο «cool».
Η μελέτη που δημοσιεύτηκε την 1η Μαρτίου στο περιοδικό «PLoS ONE» πραγματοποιήθηκε με επικεφαλής τον ειδικό ερευνητή για τη δημόσια υγεία στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο, John W. Ayers, ο οποίος μαζί με την ομάδα του εξέτασε πάνω από τρία εκατομμύρια δημόσια tweets για το ηλεκτρονικό τσιγάρο μεταξύ του χρονικού διαστήματος 2012-2015. Όλα τα δημόσια tweets ήταν γραμμένα στην αγγλική γλώσσα και περιλάμβαναν αρκετούς συναφείς όρους με το ηλεκτρονικό τσιγάρο (όπως “e-cigarette” και “vape”). Αφού αφαιρέθηκαν δημοσιεύσεις spam, διαφημίσεις, και retweets, διατηρήθηκαν και ταξινομήθηκαν τα σχετικά με το αντικείμενο tweets που έγιναν από πραγματικούς χρήστες του Twitter μέσα σε αυτήν την τριετία.
Βάσει των ευρημάτων της έρευνας, κατά τη διάρκεια του 2012 ο πιο συχνά αναφερόμενος λόγος «στροφής» προς το ηλεκτρονικό τσιγάρο με ποσοστό 43% ήταν γιατί οι χρήστες του ήθελαν να κόψουν το κάπνισμα. Στη δεύτερη θέση με 21% ήταν η καλύτερη κοινωνική εικόνα και στην τρίτη με 14% το γεγονός ότι μπορούσαν να το χρησιμοποιούν σε εσωτερικούς χώρους. Ακολούθως το 9% είπε ότι το επέλεξε για την ασφάλεια, το 3% για το κόστος και το 2% για την ευχάριστη οσμή. Μέχρι το 2015, όμως, οι λόγοι χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου άλλαξαν με τη «διακοπή του καπνίσματος» και την «ικανότητα χρήσης σε εσωτερικούς χώρους» να μειώνονται σημαντικά σε ποσοστά αναφοράς. Ταυτόχρονα, η κοινωνική εικόνα ήταν το επιχείρημα που αναφερόταν περισσότερο το 2015 σε ποσοστό 37% των συλλεχθέντων tweets.
«Οι λόγοι που οι ατμιστές μετατοπίστηκαν από το αρχικό βασικό επιχείρημα της διακοπής του καπνίσματος σε αυτό της κοινωνικής εικόνας κατά τη διάρκεια της μελέτης είναι ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα εξελίχθηκαν από μια συσκευή διακοπής του καπνίσματος σε ένα ανεξάρτητο προϊόν», σχολιάζει σχετικά με τα ευρήματα ο Jon-Patrick Allem, ένας από τους συντάκτες της μελέτης. Ωστόσο, σύμφωνα με τους συντάκτες της παρούσας έρευνας εκείνο που άλλαξε την λογική κάποιων ατμιστών ήταν η παραπληροφόρηση γύρω από το ηλεκτρονικό τσιγάρο. «Μερικοί από τους λόγους που κάποιοι ατμίζουν ήταν αμφίβολοι», δήλωσε ο Eric Leas, εις εκ των συντακτών της έρευνας. «Η κατανόηση του πώς το κοινό παραπληροφορείται, είναι ένα τεράστιο όφελος για την επιτήρηση της δημόσιας υγείας και των πρακτικών που ακολουθούνται», πρόσθεσε.